.

Resa till Gnosjö med Äspereds hembygdsförening 2014

Lördagen den 27:e sep äntrade ett antal personer en buss vid Äspereds klubbstuga för att i Hembygdsföreningens regi ge sig av till Gnosjö.

Resan gick genom en  i höstskrud klädda landskap via Limmared Nittorp Grimsås Hestra, för att slutligen hamna i Gnosjö. Där märkte man redan från början av den riksbekanta Gnosjöandan, med åtskilliga stora och små fabriksbyggnader.

Första stoppet gjordes vid Hylte´ns & Gåröströms industrimuseér  Vid Hylte´ns guidade ett par härliga killar runt i denna bevarade industrimiljö. Industrin var igång från 1874 till 1974 och startades upp av en mycket kunnig och klurig man   vid namn Johan Edward Hylte´n. Han startade i liten skala i föräldrahemmet för att början av 1900-talet flytta in i den då nybyggda fabriken, som står där än idag med sina gamla maskiner.  Några av dessa maskiner kördes av dessa gentlemän. Lite kuriosa var att man hade en gammal likströmsgenerator som under hela perioden försörjde fabriken med el och än idag kördes funktionsfritt.  Man kunde här köpa olika detaljer som mortlar ljudklockor vispar mm mm.

Därefter gick vi till grannhuset där Gåröströms industrimuseum var beläget. Här tog alla del av föreningen medhavd fika med frallor och kaka på menyn. Här visade samma ”gubbar” några maskiner bl.a en maskin som man tillverkade vispar i olika storlekar.

Med bussens hjälp tog vi oss vidare till Töllstorps industrimuseum. Här visade ett par andra veteraner hur man förr gjorde bl.a tråd. Med en rundstav på något kilo visade man hur man av detta material kunde tillverka en tråd på nästan 2000 m.

Man visade också en gammal maskin som tillverkade säkerhetsnålar.

Här avlutades besöken i Gnosjö för att på hemvägen stanna för middag  på Isabergs friluftsområde.

Vi från hembygdsföreningen vill tacka er alla som följde med och hoppas ni fick en minnesvärd lördag och samtidigt vill vi tacka för de insatser ni gör för att hålla vår lilla förening vid liv.

Tack också till dig Kjell Eliasson för de bilder du tog under resan.

Vid knappsatsen Bengt Persson

kontakt@asperedshembygdsforening.se