Torpvandring 2014

1 dec Julmarknad på Sjötorp

kl 15-17

Torpvandring 2014

En härlig försommardag 8:e juni genomfördes årets torpvandring. Solen sken från en klarblå himmel mellan 30 och 40  personer hade sökt sig till Sjötorp där vandringen tog sin början. Den genuina äsperedssonen  Bo-Lennart Andersson var en kolossalt påläst ciceron.

Vandringen tog sin början mot Leatorpen. Bosse berättade på vägen upp var den gamla gränsen mellan Sundholmsgårdarna och Gullestorp var belägen, vilket förmodligen var okänt även för oss ”gamla” äsperedsbor. Vid Leatorpen hade den stora skaran nöjet att få vissa gamla fakta om torpen av Bosse där även viss information lämnades av Birgitta Brunnemyr och hennes äldre syster Doris. De tre Leatorpen var nedre-mellersta och öfra Leatorpen, vilka alla idag är bebodda.

Färden gick vidare mot torpet Marbohagen. Här figurerade namn som Spelapetters son Johannes med hustru Sara och Klara och Lellesven var ett annat par som här hade sin bostad.

En lit tråkig incident råkade hända här då en äldre gentleman plötsligt försvann under marknivå. Han hade nämligen tagit ett steg över vattenbrunnen och däri hamnat. Dessvärre var brunnen delvis fylld alt nedrasad, men mannen hann ändå bli blöt upp till knän och sönderrivna byxor, vilka hbf ville ersätta.

Bosse tog oss vidare till grannstället Björkelia, vilket togs upp som torp under Sundholmen 1779. Torpet är idag endast en rekreationsmöjlighet för ägaren.

20 okt     Arbetsdag på Sjötorp

kl 9-13    Medtag matsäck

Vandringen gick vidare till Lellestuva. Här berättade Bosse om ett gammalt snedsprång utfört av sonen till Lars Larsson Stommen Äspered. Sonen Albin såg till att pigan där blev gravid. För att gottgöra sonens eskapader lär Lars byggt en stuga åt pigan. Finns det nån sanning i detta undrar både Bosse och vi andra.

Vi gick vidare genom den ljuvliga bokskogen och hamnade efter hand på Hägnagärdets badplats, där göteborgaren Stella Jacobsson mötte oss med en färdigladdad grill och en härlig kaffekokare med gammaldags kokkaffe. Ett uppskattat inslag tror och hoppas vi från hembygdsföreningen. Stellan är för övrigt sambo med  Eva Andersson Gröneslätt, som var den person i vår styrelse som kläckte den geniala ide´n med torpvandringar.

Efter något sånär fyllda depåer gick vi till nästa torp , som var Hägnagärdet där Bosse berättade om personer som Sven Arvidsson med sonen August, förmodligen var det en dam med i bilden där också dock obekant för Bosse.

Andra personer på torpet var August och Matilda Persson med barnen Marta Sven och Agnes.

Sista torpet på  promenaden var Skogslund, som idag ägs av EFS Äspered, där man bl.a. arrangerar den alltmer populära loppmarknaden varje höst. Den senaste personen boendes på Skogslund är fortfarande ganska bekant för oss gamla äsperedsbor, nämligen Berta ”på Skogslund” ( ja vad skulle hon kallas annars).

Kan nämnas att vid varje torp sattes upp snygga skyltar i hbf:s regi.

Vi från föreningen vill tacka alla ni som gjorde denna dag till en jättefin händelse och naturligtvis ett JÄTTESTORT TACK till Bosse som med stort intresse och oerhört påläst om dessa torp med tillhörande livsöden berättade engagerat.

Ett tack också till Bo Carleljung som tagit de trevliga bilderna.

Vill ni mer fördjupa er i de olika livsödena på torpen finns en del att hämta i Tore Hallabros bok ”Modins Anna och Corporal Gull”.

Vid knappsatsen Bengt Persson

Äspereds Hembygdsförening